TRY TO EXPLORE

~mencuba itu sesuatu yang menyeronokkan~

Sabtu, 14 Januari 2012

Tarbiyah

assalamualaikum (:

Di saat sahabat-sahabat berbondong-bondong pulang ke rumah, aku masih di dalam compartment kecilku menunggu waktu. Waktu untuk aku duduk mengecas iman. Waktu untuk aku jumpa sahabat-sahabat yang faham. Waktu yang akan sekali lagi menggoncang aku bahawa hidup kita bukan lama tapi betapa baaaaaanyaaaaaakkkkk nya kerja yang perlu kita laksanakan.

Memang kalau diikutkan hati, aku mahu terus memandu pada kelajuan 130km/j sebaik sahaja tamat peperiksaan menghitamkan bulat-bulat kecil. Tapi apa yang menghalangku dari berbuat demikian?

Kerana tarbiyah.

Tarbiyah yang mengajar aku untuk menjadi yang lebih baik setiap hari.
Tarbiyah yang menjadikan aku tetap dengan pakaian yang menunjukkan imej islami.
Tarbiyah yang menyebabkan aku membaca Al-Mathurat saban hari.
Tarbiyah yang memberitahu aku bahawa bukan keluarga sahaja yang perlu kita sayangi tetapi seluruh susuk tubuh yang mahukan kebaikan perlu disantuni.
Tarbiyah yang membuatku mempunyai persepsi berbeza tatkala melihat jahiliyyah berleluasa.

Hidup aku bermakna. Hidup aku tenang. Hidup aku gembira.

Kerana tarbiyah.

Sahabat-sahabat yang solehah, naqibah-naqibah yang sabar sudah cukup membuatku untuk terus hidup dan bekerja.

Aku yakin ini adalah jalan terbaik untuk agama ini.
Membentuk manusia berperibadi unggul.

Tapi aku masih bertatih...maaf jika diri ini khilaf...

Aku masih belum pasti apakah reaksiku jika tiba-tiba ada manusia datang membawa senapang dan berteriak "hey manusia, jika kau solat, akan ku tamatkan riwayatmu."

Adakah aku akan seperti Sumaiyah???

Allahu Allah.


1 ulasan:

  1. nice post kim, not the first one though...all the best for ur dunia n akhirah...:)

    BalasPadam