TRY TO EXPLORE

~mencuba itu sesuatu yang menyeronokkan~

Khamis, 23 September 2010

aku keturunan selamat




pelik tapi benar.
walau masih banyak kerja yang tidak dilaksanakan,
maksudku bertimbunnya nota yang perlu dibaca,
bertimbunnya fakta yang perlu dihadam,
tapi tangan dan hati ini masih mahu menulis,
semacam ada sedikit kewajipan yang perlu aku laksanakan di alam maya ini.

di kala sedar yang exam makin tiba,
maka setiap hari rasa resah datang menjelma,
ditambah dengan markah kuiz yang..... entah susah hendak ku cerita.

muka yang dikatakan tenang,
sebenarnya bergelora dalam jiwa,
jadi ku pinta,
Ya Allah, berikan aku satu ayat,
satu ayat supaya aku kembali tenang,
satu ayat supaya aku tidak merasa terbeban dengan apa yang diamanahkan
nah,
bukan 1 yang ku baca,
tapi 3..

dan ini yang perlu aku, kamu dan kita renungkan :

Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh dan dari keturunan Nabi Ibrahim dan (dari keturunan) Israil dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayat petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis. (58)

Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam Neraka), (59)

Kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman serta beramal soleh, maka mereka itu akan masuk Syurga dan mereka pula tidak dikurangkan pahala sedikitpun. (60)
(Surah Maryam,19 : 58-60)
baru ku sedar bahawa aku adalah keturunan yang selamat,
selamat dari banjir besar pada zaman Nabi Nuh,
selamat, kerana aku dikurniakan HIDAYAH.

TETAPI,
adakah aku termasuk dalam kalangan mereka yang cuai.
cuai kerana tidak menyampaikan HIDAYAH yang Allah beri kepada manusia lain?
sibuk sangat melayan hawa nafsu,
malah nikmat yang diperi tidak pernah rasa cukup,
makin dapat, makin diminta.

bayangkan,
jika para nabi tidak menyampaikan seruan yang telah Allah perintahkan,
adakah aku akan menjadi sebahagian daripada golongan yang terselamat??

nah,
dalam aku berusaha menuntut ilmu,
rupanya ada tanggungjawab yang lebih besar perlu aku pikul.

tanggungjawab membawa manusia kembali pada Allah,
tapi,
adakah aku telah laksankannya dalam kesedaran yang ada??

subhanallah. subhanallah. subhanallah.

T__T

Tiada ulasan:

Catat Ulasan