TRY TO EXPLORE

~mencuba itu sesuatu yang menyeronokkan~

Isnin, 13 September 2010

tulisan biasa



sebelum raya :

peristiwa 1 :
percaya atau tidak, aku boleh tertinggal bas untuk pulang ke kajang
alasan aku, aku tertidur. wah, bagus untuk kamu!! (sindir diri sendiri)

tapi aku relax je :)
walaupun kawan kate, "kak kimah! ni tiket balik raya kak kimah! nanti macam mana nak balik umah."

pelik sebab orang lain risau lebih dari diri sendiri

moral : setiap yang berlaku, kita kene redho n bertenang sebab setiap masalah pasti ada jalan keluar. yakin dengan diri n yakin dengan pertolongan Allah walaupun benda itu adalah sekecil-kecil perkara.

peristiwa 2 :
sebelum semua pulang ke kampung,
kami sibuk ucap "selamat hari raya ya, jgn lupa kirim salam kat famili"

ironinya, masa tu puasa tak habis lagi, tapi mood nak beraya membuak2 datang
lagipun itukan 'trend' kita (??)
padahal, para sahabat, masa zaman nabi, sedih yang amat bila ramadhan nak berakhir, takut jika ramadhan itu adalah yang terakhir.
dan lebih pelik sebab masa puasa kita tak de la beriya sangat wish "selamat berpuasa n beribadah"

moral : jangan beri ucapan raya sebelum takbir berkumandang, boleh kan? :)

peristiwa 3 :
bagus betul bila rasa jalan raya tu 'aku yang punya'
sambil drive dengan bangganya sebab dapat bawak laju n potong banyak kereta,
ok ada tambahan, aku siap terpikir
"haha aku bawak kancil pun leh potong kereta storm kat sebelah, mantap la kimah"

dan tiba-tiba
aku 'terlanggar' adik yang tengah bawak motor.
great!!

anak sedara kat tempat duduk sebelah dah tanya macam2 tanpa henti
haih, tak tau ke cik kimah tengah cuak tahap tertinggi ni hilimi oi!
(ok, malas nak cerita panjang)

moral:
1) jangan bangga walau sekelumit pun sebab apa yang kita ada semuanya hak Allah. istighfar2.

2) jangan lokek atau ego untuk mengucap maaf, sekurang-kurangnya hati orang yang sakit sedikit terubat(dengan izin Allah)..
walaupun, jika apa yang berlaku bukan 100% salah si pemandu kereta, tapi beri lah sedikit perasaan kasihan kepada si penunggang motor sebab mereka lebih mudah mendapat kecederaan walaupun kemalangan itu kemalangan yang kecil.

3) bawa lesen setiap kali memandu walaupun pergi ke kedai mamak sebelah taman sekalipun.

4) ucap innalillahi wa inna ilaihi raji'un apabila ditimpa kecelakaan. yakinlah Allah Maha Mengetahui mengapa setiap perkara itu terjadi.

5) sila berhati-hati ketika memandu, ingatlah orang tersayang.

semasa raya :
bagus kan bila sesetengah dari kita (aku ke??) menyambut syawal dengan menonton tv 24/7..
lagi bagus kalau cerita tu cerita hantu.. great!!
macam menyambut kedatangan 'mereka' pulak yang Allah telah ikat sebelum ini selama sebulan.
Masya Allah.. hebat kan kita??
hebat2 (sila baca dalam nada menyindir ye)

p/s : selamat hari raya, maaf zahir dan batin.
semoga segala amal yang kita lakukan semasa ramadhan dapat diteruskan untuk 11 bulan
yang akan datang.
taqabbalallahu minna wa minkum

:( emat, aku dan ain tengah menunggu hujung minggu yang satu lagi untuk beraya dengan adik beradik yang telah berumah tangga :(
great!!

Subhanallah :)

1 ulasan: