TRY TO EXPLORE

~mencuba itu sesuatu yang menyeronokkan~

Isnin, 18 Oktober 2010

tetamu istimewa

Di kala semua sahabat pharmacy sedang membaca pharmacy practice untuk kuiz esok, aku didatangi tetamu yang paling aku sayangi. Emok dan Abah :) :) :) :) :) :) :) :) :) :). Hurmmm rasa macam nak letak gambar smiley ni satu page kot. Memang sangat suka + gembira yang tak terkata walaupun minggu lepas baru je balik rumah. Itulah antara salah satu nikmat yang terbesar Allah kurniakan pada hambanya, yakni nikmat kasih sayang antara sang anak dengan ibu dan ayahnya.

Oh, lagi gembira sebab aku je ade bersama emok n abah. No Adik Ain.kuikuikui (kalo dia baca ni, mesti dia jelous habis la, mana tak nye, ktorg memang selalu bertanding siapakah anak kesayangan. Hahahaha. Takde keje). Oh, Ain sebenarnya dapat menghidu keseronokan aku walaupun dia jauh di Kajang sebab tetiba je, lepas aku habis makan, dia telefon Abah. Ish, memang nak kene budak ni ~__~

Oh, seronok jugak sebab Abah ajak makan ikan bakar di Tanjung Lumpur. Memang terbaik la. Alhamdulillah, nikmat Allah itu kan sangat banyak dan luas.

“Emok, doakan Kimah ya, esok, hari Jumaat, minggu depan, Kimah ada kuiz n exam.”

“Insya Allah, tiap2 hari mok doa, pagi petang siang malam.”

“Kimah target lulus je, tak dapat A pun takpe, carry mark sikit sgt.”

“Eh, kenapa pulak? Orang kene target A.”

Dan aku …………………

“Allah kan ada. Kene berbaik sangka dengan Allah. Husnu zhon. Kalau markah penuh ialah 100% maka kita kene letakkan harapan untuk dapat 100%, barulah adil, kalau letak target bawah dari itu, kita bersikap tidak adil pada diri kita.”

Dan aku ………………..

“Insya Allah”

Memang sifat ibu itu menyenangkan hati anaknya ketika gembira, sedih, gelisah, putus harap dan kecewa. Subhanallah, memang patut ibu itu diberi tempat yang tinggi di mata Allah kerana ibu, memang menyejukkan dan mententeramkan. Subhanallah. Subhanallah.

Dan aku, PERLU BERLAKU ADIL PADA DIRI. Lupa pulak yang memberi kejayaan itu Allah bukan usaha kita. Tapi sunnatullah, jika orang itu berusaha mesti kejayaan jadi miliknya. Jika malas, tido, asyik update blog je, memang la markah sikit kan. Allah Maha Adil. Jadi kita pun kene adil dengan diri, boleh mengharap tapi biar selaras dengan usaha.

“Imam Mailk kata, hidup akan bahagia kalau kita ada 4 perkara. Rumah yang besar. Kenderaan yang laju. Pakaian yang cantik. Lampu yang terang.”

“Eh, pelik je bunyinya. Imam Malik ke yang cakap camtu, Mok?”

“Ya. Imam Malik.”

Terpinga-pinga aku dibuatnya.

Oh, ada sambungan rupanya,

Rumah yang besar = sifat sabar atas segala yang terjadi.

Kenderaan yang laju = akal yang cergas dan sentisa berfikir.

Pakaian yang cantik = akhlak yang baik semasa bergaul dengan manusia seluruhnya.

Lampu yang terang = aqidah kita terhadap Allah dan rasulnya.

“Kalau orang yang fikir dunia saja, pasti dia ambil kata-kata Imam Malik yang asal tanpa tahu yang tersirat.”

“Rugilah dia kalau tak fikir di sebaliknya.”

Best sangat kalau dapat tazkirah dari emok. :)

Bila kita besar, ibulah sahabat yang paling best.

~Pharmacy Practice menyeru-nyeru namaku. “Tolong tunaikan hak saya dan hak awak juga,” katanya.

Ohh ok Pharm Prec, I’m on my way.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan