TRY TO EXPLORE

~mencuba itu sesuatu yang menyeronokkan~

Selasa, 25 Januari 2011

mus musculus

Alhamdulillah, hari ini selesai satu experiment pharmacology (experiment sahaja, report tak buat lagi, jadi jangan gembira sangat).

10 ekor mus musculus yang sangat comel telah di'belasah' oleh aku dan rakan-rakan. Tapi percayalah wahai mus musculus yang dalam hati kami yang paling dalam, kami sangat sedih memperlakukan kamu seperti itu.


leh caya ke korang ni baik, korang sedap2 je cucuk-cucuk kawan-kawan aku..

Semata-mata hendak mengkaji manakah 'route of administration' yang paling cepat bertindak balas dengan pentobarbital sodium (Nembutal), kamu semua terpaksa aku cucuk-cucuk di paha, kulit, abdomen, ekor dan memaksamu meminum Nembutal tanpa meminta izin darimu terlebih dahulu. Maaf, kami memang terpaksa, tapi kenapa aku rasa nak ulang experiment tu, macam best plak main-main dengan cik-cik mus musculus. :)

Waktu melangkah masuk ke dalam lab :

" asal bau nasi lemak ni"


Dan apabila mendekati meja, tiba-tiba ternampak sangkar


ni bukan la sangkarnya, tapi kecik diorang camni le, pastu ade 10 ekor tgh buat aksi akrobatik kat sangkar tu. boleh jadi wakil olympic malaysi la aku rasa.

yang di dalamnya tikus-tikus putih yang kecil. Arrrghhh, kenapa kami tak tahu yang hari ini kami perlu bermain dengan mereka?
Dan yang paling best, nape bau macam nasi lemak!, Hilang selera gue.

Sewaktu briefing :

"eee die berak"

"itu maknanya dia nervous, jadi kita perlu bermain-main dulu dengan dia supaya dia selesa dengan kita."

Haa, time tu aku teringat kalau nak exam, aku mesti sakit perut, makannya adala hajat yang perlu ditunaikan. Sakit perut sebab apa? Sebab takut la, sama macam cik-cik mus musculus tu. Korang kene bayang yang tikus-tikus ni once kita pegang je dia, dia akan mengeluarkan tahi-tahi tu tanpa henti, ada yang siap berantai. Ok geli kan, tapi itulah natural process yang berlaku kalau dia rasa terancam.

Ingat tak masa kat sekolah dulu kita ada belajar pasal digestive system untuk rodents(arnab, tikus). Ingat tak yang rodents ni akan makan balik tahi yang diorang keluarkan, sebab nak dapatkan balik nutrient yang dah keluar tu. Haa, ingat tak? Itulah adegan yang aku nampak, cik mus musculus tu berak, pastu dia makan tahi tu. Geli kan, tapi itulah natural process untuk sistem pencernaan dia. Rasa dulu, bila baca buku, macam tengah baca mitos-mitos saintis tapi bila tengok depan mata, memang nak tak nak kene percaya. Haha.

Semasa experiment :

"aihh, mintak-mintak la tak dapat anak macam ni, active betul" (cik mus musculus ni tak reti duk diam, asyik nak lari je dari kitorang, tak tahu ke kitorang ni orang baik-baik, :p )

"erk. jangan la samakan anak dengan tikus"


"anak la jugak, anak tikus."
---------------------------
"dia terjeluak la"

Haa, time ni teringat la diri sendiri yang sangat susah makan ubat. Dulu sampai sekarang. Cuma bezanya sekarang, kalau tak nak makan ubat, emak dah tak marah dan tak de la adegan kene pegang tangan oleh abang, dan ayah cengkam dagu supaya mulut ni terbuka untuk masukkan ubat sirap tu. Haha, sakit tau, tapi sapa suruh aku degil tak nak makan ubat. Padan muka.
Dulu siap bajet macam kene dera kalau ayah n abang buat camtu, padahal kalau ayah tak buat camtu, tak sihat la aku. Ubat tu kan satu usaha kita. Sori abah :)


woi kimah, makan ubat la, nanti aku cucuk kau macam kau cucuk aku baru tahu. ceh, tak yah nak bangga sangat la jadi pharmacist kalo ubat pun takut nak telan.

ok itu je..
i love mus musculus sehingga rasa tak sabar nak makan nasi lemak esok!

3 ulasan:

  1. kak kimah...cmne la akk bole terbau nasi lemak...pelik btul sy...hahahaha

    BalasPadam
  2. eh korang tak bau camtu ke?
    kak ecah n bib pun bau tau
    haha

    BalasPadam
  3. bau sumthing yg x best ad laaa...huhuhu...

    BalasPadam